söndag 31 december 2017

Nyårstävling Avesta 2017

Det blev en nyårstävling i år också för oss i Avesta. Ronny hade bjudit in till 15 kilometer fristil. I det här fallet betydde det att Ronny och jag skatade medan resten stakade. En inte allt för liten grupp åkare hade samlats på konstsnöspåret i Åsbo som skulle köras 8 gånger fram och tillbaka med avslutning uppför backen.

Eftersom skate är det nya svarta för långloppsåkare (mitt femte hårda skatepass i december) och vi ville få upp pulsen lite extra jagade jag och Ronny iväg i starten på nysnön som låg på skatebädden. Med oss fick vi Jacke stakandes i ett lite mer isigt klassiskt spår och så höll vi på så i 8 varv. Vi turades om att hålla uppe farten och efter några varv så pressade även Jacke oss i dom mer lättåkta delarna. Ronny i skate brukar vara en utmaning för mig men i vinter har det funkat bra. Idag var jag nästan lite starkare men det var svårt att gå ifrån i ett rejält sugande före som gjorde benen tämligen stumma efter några varv. I mål var vi alla tre rätt nöjda med passet och att ha gjort något åt bristen på tävlingar.

Nu hoppas jag på mer träning och sen Axa skimaraton nästa söndag. Kanske även skateintervaller på snabba hårda spår...

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar