lördag 15 oktober 2016

Dopning, juridik, moral och människosyn

Eftersom jag inte har tid att skriva något insiktsfullt om Johaugs eventuella dopning, mest för att jag inte vet så mycket och inte är intresserad av att tycka i en sådan här fråga, så ger jag er tre länkar.

Lena Andersson skriver i DN om ser på idrottare som eventuellt har fuskat. Det intressanta är dom kategoriska domarna som ges. Läs!

Sportjournalisten Jonas Karlsson har en intressant blogg där han lite mer initierat försöker reda ut härvan kring Johaug. Bra så, journalistiskt grundarbete. Läs!

Däremot är jag inte så imponerad av journalisten Hasse Svens som 2013 gjorde ett avsnitt till Uppdrag Granskning om dopning inom längdskidåkning. Det jag minns mest var att han insinuerade att Lasse Håland var dopad. Hans journalistiska ingång i frågan tycks vara att det pågår omfattande dopning inom (svensk och) norsk längdskidåkning och att det norska folket är hjärntvättat. Tvivelaktig journalistisk metod!

Bara för att klargöra. Hurvida Johaug har varit dopad och vilket eventuellt straff hon bör få har jag alltså ingen upfattning om. 

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar